Sunday, February 13, 2011

My own decision

assalamualaikum

When my name was listed to attend the DRM training, I was resisted to go instead. Lagipun, wataniah group dah pegi to that place a month ago..so dorang dah mcm citer sikit2 what happened there. But guess where am I right now?? I am at the Akademi Bomba & Penyelamat Malaysia, Kuala Kubu Bharu.

It is not that I come as my name was listed, but this is my decision..a decision made by me a few hours before we were going..kalau nak ikutkan sebab I was asked to go, saya boleh je taknak pegi sebab saya dah mmg salu sangat refuse and create a lot of excuses for not joining..and I keep doing that since sekolah rendah.hebat tak saya. Tapi kalau nak diikutkan dari segi ability, saya mmg boleh dikategorikan as ‘disable’ in certain cases. Pastu bila saya cakap kat umi kena pegi camp ney, umi suruh cakap kat ayah..tapi bila saya mesej ayah..ayah cakap “up to u my sweety”..tapi ayah suruh buat solat istikharah (istikharah tu perlu dalam segenap aspek kehidupan)

When it came to my decision making, I was a little confused as I am not a kind of person with ‘free-decision making’. Tapi sejak dari awal lagi mmg saya langsung tak teringin nak pegi..jiwa saya tak penah serasi untuk sume tu..asal ape saje outdoor activities, mmg silap la kalau ajak saya..dorang dah promote mcm2 kat saya..saya was like *blurrrrrrr..

Tapi bila saya fikir banyak kali..then that’s why i am here! So saya takde salahkan sape2 for my going. Banyak sebab la yg saya fikir then I think this would be the best decision for me.

Ape saye buat kat sini??
Jumaat ptg: sampai je->check in bilik -> ambik properties utk kegunaan kat sini -> pastu die suruh kitorang test kawad, pumping atas tar ngan star jump secara serentak..kononnye nak test stamina..bla la die..ingat kitorang ney camp recruits ke? Pumping atas tar tu azab tau..habes tangan merah2 dengan sakit bahu lagi nak kena tahan badan..hish..i never do that ok!

Sabtu: sessi pagi before lunch kitorang just dengar talk je pasal Majlis Keselamatan Negara & Incident Management System yg semestinya mengantuk.huh~ then balik bilik rehat..before 2pm dah kene ready with uniform tu (overall+boots+helmet).

Then we were teached on ‘compressed air tank’..how to operate sume. ‘fortunately’..kitorang kene buat sendiri lepas tu siap ngan pakai mask so that we used that air to breath. Saya sangat lemas pakai benda alah tu..dah la die mengeluarkan bunyi yg tak best. Pastu kitorang kena sort of kawad bomba with that set on pur body.berat giler..memang sakit belakang dibuatnye. Adeke pulak die suruh buat star jump..berat wey!

Pastu ade kena larilari..naik bukit sikit turun bukit lagi dgn pakai benda alah tu..saya mmg dah tercungap-cungap..sape tak kenal saya yg always weak ney..dlm hati saya dah menyumpah-nyumpah ‘kenape aku dtg sini’, ‘ish, takde modul training yg lembut sikit ke?’

Bila dah habis round 1, saya dah tak tahan breath with that air..hidung saya dah berair..nak lap tak boleh, nak sedut pun tak boleh..saya pun stop at that point..en.bomba tu tolong bukakan mask yg melemaskan saya tu. Bila saya dah ok sikit bernafas saya pakai balik sume to continue the task. Saya tengok orang lain tengah menyusur kat padang. Saya just merangkak je sebab saya tak larat nak menyusur mcm tu..

But soon after that menyusur session, air tank saya beeped, which indicate low air content. Bila saya bagitau kat abg bomba, die cakap takpe..just continue until I can hardly breath. So saya pun continue la..tapi jadi the last person la. nasib baik abg bomba tu jalan seiring saya n cakap2 ngan saya.kalau tidak saya dah taknak teruskan sampai  habis rasenye.

Sampai je end point, abg bomba tu tolong bukakan mask ngan air tank saya tu..thank you abg bomba~ pastu just imagine kitorang kena bawak balik tangki tu naik ke bilik masing2 at 3rd floor..sangat terseksa.

Malam pulak ade simulation on handling kebakaran. My role was to become a dead victim in the incidence. Bila ade pasukan penyelamat nak datang selamatkan saya, saya mmg act like a dead body..unresponsiveness. pastu dorang angkat saya bawak turun..saya dengar dorang cakap saya berat..pastu letakkan saya kat bawah kejap waiting for stretcher. Dan saya pun terus mematikan diri. Yes I’m good in acting.well. waktu dibawak atas stretcher tu, saya agak takut sebenarnye..sebab ramai yg tolong tapi rasa mcm senget je..so saya terpaksa pegang tepi side stretcher tu..nice memory~



ahad: pagi ade sharing experience ngan prof salamun n pakcik bomba tu..mcm bese masalah bile duduk lama2 ngan dengar presentation.huh. after break, kitorang kena loosen that tangki n simpan balik kat tempat die. 


pastu bermulalah episod lain..kitorang dibagi to 4 people per group utk masuk kat tempat gelap. tujuannye supaya kite tau cara2 nak selamatkan diri if caught up with dark. lagi satu utk hilangkan fobia gelap.tak taula.tu org tu yg cakap. kitorang kena pakai mask sekali utk filter air kat dlm tu (nasib baik takyah pakai tank)..group by group kena masuk ikut turn.


waktu briefing group kitorang kat dlm entrance gelap tu, abg bomba tu cakap cube imagine duduk 6 feet in with no single light..pastu malaikat datang. if amalan kite baik, it will brighten us..if not, tau2 sendiri la..(tazkirah dari abg bomba..insaf la jugak sebab mmg sangat gelap ok)


bile dah start masuk, saya jadi the 4th person so just follow the other 3 friends..cuba taknak lepaskan tangan dorang..my pupil dilate besar gile kot waktu tu..ade part kitorang kena merangkak, panjat, terjun, menyusur dan berjalan teraba raba..ade lubang, tunnel ape cukup kat dalam tu. mmg berpeluh peluh la dibuatnya..quite longer time jugak la kitorang ambik utk jumpa jalan keluar. muka dah macam sauna sebab pakai mask tu.


havoc tak pengalaman bilik gelap saya??


bile sume group dah complete, kitorang gather balik..bomba2 tu suruh kitorang masuk bilik gelap tu lagi sekali sambil line up pegang bahu org depan..tibe2 lampu terbuka..kitorang pun dapat saksikan situasi tempat kitorang struggle tadi. ruperupe nye macam sangkar kucing je tau tak..aish.saya pun terfikir, nape la kitorang bodoh sangat tadi sampai tak realize saiz sebenar tempat tu..nice memory~


pastu round kawasan2 training dorang..oh..tak sangka rupenye training bomba pun mencabar jugak! pastu take picture together..balik bilik..kemas..mandi..bawak barang sume turun lunch..pastu balik.


ekceli banyak benda lagi yg saya dah tak larat nak cerite..semoga hard disc at my brain tak hang or stuck ke ape..saya harap utk ingat sume benda.tapi kadang2 saya tak mampu.so saya tulis sikit..


staying 3days 2nights there was a nice experience although there were some bad ones. for all those, i got bruises and body aches as a present..best tak? dalam citer ney saya ade guna past tense and present tense sebab initial part saya tulis waktu saya kat sana


dah.penat.nak kena study lagi.aish~


t.h.a.t. i.s. f.o.r. t.h.i.s. t.i.m.e.^_^

No comments: