Friday, December 24, 2010

Saya dan Semalam

assalamualaikum


i supposed to puasa semalam.btw memang saya puasa pun.dan saya pegi class seperti biasa..after balik dari class, saya singgah kedai dan berjalan agak jauh la utk smpai ke kedai sbb takde parking yg dekat.then terus balik umah
memandangkan semalam hari khamis, so saya kena study sbb jumaat ada test (mcm bese). study tak sampai satu jam saya pun baring dan terus tertido. sedarsedar dah pukul 5 mcm tu.tapi saya tak terus bangun, just stay je baring. then my friend called me nk tnye pasal ape ntah..saya rasa sangatlah tak larat nak b'cakap ngan die.i guessed maybe sebab baru bangun tido.


after a few minutes, saya pun bangun menuju ke bilik air utk ambik wudhuk. masuk je, saya tengok muka saya kat cermin tu, ya Allah, dah macam ape je..mengalahkan blue baby.grey la pulak. waktu tu saya rasa sangat ringan and macam hilang balance. then saya keluar balik dan baring lagi. the whole body sangat sejuk time tu (bukan sejuk angin or air cond, tapi sejuk yg macam mayat je). sume nye jadi putih.nak bergerak pun macam dah tak upaya.waktu tu rasa macam nak bukak puasa je. tp syg sbb dah pukul 5 lebih


i tried to adjust my position..tak lama lepas tu, gastrointestinal tract saya buat masalah..i felt nauseated. terus pegi sink and i vomited something greenish(it was bile juice i guessed) sangat la pedih kerongkong ney. i just ate kurma and mineral water waktu sahur, that's why my GIT was clear.no food inside. 


dah ter'mun'..alamat batal la puasa saya. mulamula memang la tak sengaja, tapi bila dah banyak kite akan try push it out, so jadilah sengaja. muka saya dah back to normal sikit.tapi still tak larat nak jalan. saya rasa saya dah hypoglycemia which is low blood glucose (sbb saya mmg tak penah ambik gula secara literally, except yg ade dlm food). dan saya takde apeape makanan yg manis. so i thought of kurma. turun bawah maka kurma 3 biji n minum air mineral. pastu masak nasi.


naik balik nak solat, tapi i vomited again. all the kurma and air tadi. lepas solat saya mandi then baring je sampai dah rasa ok sikit baru turun nak makan nasi. saya panaskan ikan bush jacket yg umi bekal dari rumah,tp lepas ikan tu dah panas saya rasa sangat loya bau ikan tu. i couldn't start eating. saya makan sekeping roti dulu nak bagi hilang rasa loya then baru saya makan nasi tu. tu pun tak kunyah sgt, main telan je..lepas makan, minum air mineral lagi.


then saya tanya najwa "awk ade air manis tak?"
die pun pelik "air manis? maksud awk?"
"apeape air la selain air masak.."tu jawapan saya.


pastu saya minum air teh crysantimum najwa. naik atas balik nak solat maghrib pulak. pegi gosok gigi then muntah lagi. sume nasi tadi. (dlm hati, baik takyah makan).lepas solat maghrib, baca yasin ok sikit la, baru start nak baca notes. sambil makan kerepek bawang yg saya beli tadi.


then umi call, saya pun cerita la from A to Z ape yang dah berlaku kat saya tadi
umi ckp "lain kali kalau tak larat jgn puasa.mkn kurma je tak cukup..bahaya nanti"
ok.saya dengar.

bila dah cakap ngan umi, macam bese la..dah tak ingat dunia
macammacam saya cerita, yg saya belaja dlm class pun masuk sekali.
pastu dgr suara budak kecik Ameen tu nangis, cakap ngan die pulak
die pun nak rebut phone from umi
bila umi tak kasi..die nangis lagi kuat
then only we stop our conversation
after about one hour on phone

after that baru saya boleh study dgn aman dan bahagia nye..
bila rumate saya dah balik, 
(saya pesan die tlg belikan milo satu kotak time die keluar study)
saya pun minum milo sbb nak dptkan energy

selepas jam saya berbunyi menandakan pukul 12,
saya rasa saya patut tido
habiskan baca note yg saya tengah pegang
before pukul satu saya dah ready to sleep
dengan confidentnye (macam tak bese je)
walaupun banyak lagi yang tak baca.
besok bangun pagi pun boleh sambung lagi kan=)


t.h.a.t. i.s. f.o.r. t.h.i.s. t.i.m.e.^_^

2 comments:

Afifah Azmi said...

dah sihat belum ni?? take care tau~ :D

NuRFaLaH said...

alhamdulillah dah ok=)