Monday, January 3, 2011

First Day at School

assalamualaikum


harini is the first day of school utk sume pelajar yg menuntut di sekolah kerajaan di Malaysia. for session 2011..three of lil sisters are going to SK Kg Boyan, and one of them is just baru nak masuk darjah satu..of course die sangat happy..semalam,waktu umi call saya pun, die sebok je nak cakap jugak and cerita everything about baju baru la, kasut baru la, mcm2 la..tp beg baru die saya dah tengok.hehe.color oren..pastu die tanye saya:

die: kakak tak bangga ke Halimah dah nak masuk Darjah Satu?
saya: yup..sebab tula kakak suruh Halimah mandi wangi2..jgn lupa gosok gigi before pegi sekolah
die: tau..nanti malam ney nak tido awal, pastu besok bangun awal..mandi pakai shampoo sume..

saya tak sabar nak balik umah nak tengok how she look in her school uniform..macam kelakar je..lepas ney sure byk bende yg die nak cerita after balik sekolah..sangatlah impossible kalau die si Halimahtulsaffura tu diam tak cakap pape.

disaat mcm ney..saya teringat balik zaman saya mulamula masuk darjah satu dulu..13 years ago..dah lama kan..waktu tu saya umur 6tahun dan sangatlah mempunyai fizikal yg kecik..i can't really remember them vividly, but i can recall most of them..everyday, saya akan pegi sekolah ngan Ki saya (Ki is my late grandfather..alfatihah utk die) naik kete Kancil dark blue..lpas arwah Ki meninggal, kete tu dah dijual, but until today i still remember plat no die: JEH 3786.. yela..setiap hari dari umur 5 tahun sampai 8 tahun, Ki yg ambik hantar saya pegi sekolah naik kete tu..tak termasuk yg naik kete saje2 bkn utk gi sekolah..takka kan boleh lupa kot

back to memory darjah satu saya..
waktu tu saya sangat takut kat sekolah..so, keputusan terbaik adalah mendiamkan diri..saya tak ramai kawan waktu darjah satu..disebabkan sekolah saya lain dari yg lain dan uniform die tak dijual dimana2 kedai, so saya tempah baju tu kat sekolah je.sementara tunggu baju tu siap, so kitorang pegi sekolah pakai baju bese je..baju kurung ngan tudung tadika yg color putih..

nasib saya agak baik sebab kakak sepupu saya pun sekolah kat situ jugak..waktu tu die darjah3..so kire mcm die jaga saya jugak la..ayah saya belikan saya kasut yg ade tali..mmgla nampak stylo tapi sayangnye saya tak tau nak ikat kalau tercabut..so,kwn2 kakak sepupu saya tula yg tlg ikatkan talikasut saya incase kalau tercabut. kalau takde org nak ikat, saya just masukkan dlm kasut je..tunggu balik umah baru umi ikat.

habis waktu sekolah..kitorang wajib solat Zohor berjemaah kat masjid depan sekolah tu..then only Ki akan dtg ambik saya hantar balik umah..sampai je umah..trus masuk.salam umi.bukak tudung dan bermulalah sesi bercerita from A to Z ttg ape yg kat sekolah tadi..waktu tu saya ade 4 org adik je..sume kecik lagi..dan sume empat2 org akan dtg selongkar beg saya nak tgok ade keropok tak..

begitulah harihari seterusnya yg saya lalui waktu darjah satu..
(sebernanye byk lagi..tapi dah malas nak tulis dah..lain kali jela)

t.h.a.t. i.s. f.o.r. t.h.i.s. t.i.m.e.^_^