Sunday, January 23, 2011

After Effect

assalamualaikum


yesterday was sports day for my college. ekceli saya jadi one of the committee, kire organizer sports tula..tapi tu sume bukan the main thing yg saya nak citer.


semalam saya join JOGATHON!!! hebat tak?? semalam was my second time.(first time waktu first year tahun lepas).kalau dulu saya refuse utk ape saje jenis sukan yg di offer..tapi semalam dengan rela hati tanpa paksaan walaupun suruhan mahupun galakan dari mana2 pihak saya join warm up utk jogathon. even committee sebenarnye dikecualikan (atau lebih tepat, digalakkan utk tidak join) jogathon so that boleh buat keje masing2. 


bila saya tengok rumah hijau saya tak ramai sangat students yg datang, semangat saya berkobar kobar nak tolong naikkan mata rumah..sebab saya sangat kesian kat captain rumah saya, Mr Soon yg minta sume org datang join jogathon sebab points were given individually utk sume yg complete the whole circuit..tapi sangat sikit jumlah yg datang berbanding rumah lain.


so, saya rasa i've to something to save my GREEN..saya pun join je lari even saya tau saya tak berapa stabil pun pagi tu (mcm yg saya dah ckp haritu).plus, dah lebih 6 bulan saya tak penah joging..so kalau nak cakap dari segi stamina mmg zero la. breakfast pun sekadar a glass of soy milk..agak2 mampu ke nak lari? tapi saya tolak tepi sume tu walaupun dalam otak ney da fikir bukanbukan. 
waktu warm up tu je, heart beat saya dah macam ape je..kawan saya cakap tangan saya dah sejuk.whatever.saya nak lari jugak. then ade lagi sorang geng GREEN kawan saya nak join lari sekali (die lagi lah..pakai pun kasut gi kelas je ngan takde stokin nye) tapi ternyata semangat kitorang sangat membara demi GREEN 


ok..larian bermula..saya akan cuba sehabis baik..tapi baru beberapa minit, dah kena  move uphill. gila tak? saya mmg tak mampu nak against the gradient tuh. waktu tu saya dapat rasakan yg saya dah sejuk gila mcm dah takde blood circulation. pastu ngan nafas dah berbunyi pelik lagi. pastu ade org tegur: 'awk ok ke? nmpak mcm melayang je'..saya angguk je tanda ok! jauh wo die bagi route uphills tu..kejam betul sape yg suggest route tu (saya dah menyumpah dalam hati)..so saya jalan je.tak lari pun sebab mmg dah tak mampu.


tapi bile saya nampak jalan dah downhills, saya start lari balik. waktu tu saya fikir,boleh tak kalau nak golekgolek je sampai bawah..takyah penat penat lari. saya agak laju bile kat downhills..bukan laju sebab guna energy tapi laju sebab dah tak boleh nak control kaki..nasib baik tak jatuh je.


finally, saya sampai jugak end-point..then dapat la bagi 2 points utk GREEN..pastu minum air mineral satu cup, 100 plus satu tin and dadih satu bekas..then stable tak rasa pape sangat. pastu join telematch pulak, best woo..tak banyak yg saya boleh main sbb saya ade keje..saya main lari dlm guni plus bawak bola dlm sudu, lagi satu cari duit 5 sen dlm tepung plus isi air dlm botol.


ok.now let me tell ape yg berlaku hari ney..
saya nak bangun solat subuh..ouchh..sangat sakit ok..nak gerak pun serba salah..pastu tido balik dlm pukul 7.30..padahal dalam otak da fikir tanak tido sebab nak buat scl n lab report..tapi sebab penat, saya tido jugak (ter..ok) ekceli, lepas balik dlm pukul 2 lebih semalam, saya langsung tak tido sampai malam.so kire saya rest sikit jela.


saya bangun balik dekat pukul 9.nak tau sape kejut saya? BIRD yg kejut saya..die dtg berbunyi2 kat tingkap bilik sambil ketuk2..saya ingatkan saje2 die singgah kat situ..tapi bila die keep berbunyi, saya pun bangun nak tengok. pastu die pun terbang pergi..saya sempat tengok die..comel..color kuning terang..sory saya taktau nama burung..(tetibe teringat kat baby amin..sbb die suke birds). saya anggap la burung tu sebagai makhluk yg ditugaskan utk kejut saya..Thank You ALLAH..


pastu dengan bersusah payah nye..saya pegi cuci muka, sikat rambut dan turun bawah..nak turun tangga pun seksa yg amat..net lah yg dinamakan after effect..mcm org tua2 jadinye sbb terpaksa pegang kaki utk jalan..nak naik balik lagi la sakit..haha..padan muka saya..sendiri buat sendiri tanggung..


kalau dah duduk..nak start bangun jalan mmg susah..muscle stiffness! semalam saya ade stiff sikit2 waktu kat stadium..tapi sekejap je ok. tapi heri ney, sakit giler yg amat..jalan pun ala-ala kingkong je..saya rase alamatnye sampai cuti la saya akan berkeadaan begini..huhu..takpela..sape suruh saya malas exercise sangat. sport shoes yg saya bawak dari rumah pun baru dikeluarkan dari kotak semalam je..sila jangan contohi gaya hidup saya~


t.h.a.t. i.s. f.o.r. t.h.i.s. t.i.m.e.

No comments: